Case | STEP-koulutus ja Laerdal Medical

Simulaatiot auttavat luomaan vahvan pohjan hoitotyön osaamiselle. STEP-koulutuksessa lähihoitajiksi opiskelevat harjoittelevat potilassimulaattoreiden avulla kohtaamaan hoitotilanteita jo ennen työpaikalle siirtymistä.

Yhteistyössä

STEP-koulutus 
Marjo Jaakonsaari, opettaja 

Laerdal Medical 
Juha-Pekka Laakso, alue- ja vaikuttavuuspäällikkö  

Simulaatio-oppimisessa opiskelija harjoittelee turvallisessa tilanteessa ja ympäristössä. Oppimisprosessiin sisältyy aina epäonnistumisia, ja simulaatioissa fokus on siinä, että opitaan jatkuvasti lisää.

Juha-Pekka Laakso, Laerdal Medical

Harjoitusnuket ja potilassimulaattorit ovat hoitotyön opiskelussa tätä päivää

STEP-koulutuksen sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa opiskelevat harjoittelevat hoitotilanteita Laerdalin vanhuspotilassimulaattorien ja hoitotyön harjoitusnukkejen avulla. Simulaattorit löytyvät sekä Järvenpään että Pieksamäen kampuksilta.

Potilassimulaattoreiden lisäksi STEP-koulutuksessa käytetään näyttelijäpotilaita elävissä simulaatioissa, joissa potilasta näyttelevää ihmistä ohjataan kuulokkeen avulla.

Laerdal vastaa potilassimulaattoreiden toimituksen lisäksi asennuksista ja simulaatioiden käyttäjäkoulutuksesta, tuesta ja ylläpidosta. Yritys järjestää myös kaikille asiakkailleen suunnattuja yhteisiä koulutuksia. STEP-koulutuksessa pedagoginen osaaminen simulaattoreiden hyödyntämiseen löytyy oppilaitoksen omalta henkilökunnalta. Kaikki sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa opettavat hoitotyön opettajat osaavat käyttää simulaatioita opetuksessa.

STEP-koulutus on mukana myös valtakunnallisessa ammattioppilaitosten verkkosimulaatioyhteisössä, jossa koulutuksenjärjestäjät vaihtavat verkkosimulaatioita keskenään ja näin kehittävät osaamistaan simulaatioiden hyödyntämisessä.

Potilassimulaattori on kuin oikea potilas

Kun potilaana on potilassimulaattori, sille pystytään luomaan esimerkiksi autenttinen verenkierto. Tämä mahdollistaa sykkeen tunnistamisen opettelun ja verenpaineen mittaamisen. Siinä missä opiskelijat ovat aikaisemmin mitanneet esimerkiksi verenpaineita toisiltaan, simulaation avulla voidaan rakentaa ikäihmisen tilannetta jäljittelevä kohtaaminen. 

Simulaattoreilla työskennellessä voidaan hyödyntää monipuolisesti ääntä ja kuvaa. Äänet ja livekeskustelun mahdollisuus simuloidussa tilanteessa rikastuttavat oppimiskokemusta entisestään. 

Tallennettujen tilanteiden käyminen läpi on osa oppimista, ja tallenteita voidaan hyödyntää opiskelutilanteissa myöhemminkin. 

Simulaatiot tekevät hoitotilanteista todentuntuisia 

Simulaatioharjoittelu on hyvin työelämälähtöistä. Vaikka tilanteet eivät koskaan ole täydellisen autenttisia, ne kuitenkin jäljittelevät oikeita asiakaskohtaamisia hyvin. 

Sairaalan hoitohuoneeksi tai ikääntyvän kodiksi sisustetut tilat ja simulaatiot havainnollistavat opiskelijalle, millainen todellinen työympäristö on ja millaisia tilanteita työssä tulee vastaan. Opiskelijalle on arvokasta ja rohkaisevaa, että hänellä on realistinen käsitys hoitotilanteista ennen oikeisiin työympäristöihin siirtymistä.

Simulaatiot ovat osaamisen kehittämisessä ihana rikkaus! Saamme jäljiteltyä todellisuutta, ja simulointi auttaa opiskelijaa asennoitumaan tilanteeseen aivan uudella tavalla. Kokemukset simuloiduissa tilanteissa rakentavat perusosaamista ja rohkaisevat opiskelijaa.

Marjo Jaakonsaari, STEP-koulutus

Simulaatiot ovat tulleet sairaaloihin ja ammattikorkeakouluihin 2000-luvun alussa. Viimeisen 5–6 vuoden aikana simulaatiot ovat yleistyneet myös ammatillisissa oppilaitoksissa.  

Näen, että mikään uusi teknologia ei korvaa aiempaa menetelmää tulevaisuudessa – kuten eivät simulaatiotkaan ole korvanneet kokonaan kliinistä harjoittelua. Tulevaisuudessa esimerkiksi sovelluspohjaiset, virtuaaliset lisätyn todellisuuden ratkaisut voivat tuoda mukanaan jonkin lisäelementin nykyisiin teknologioihin. 

Juha-Pekka Laakso, Laerdal Medical

Simulaatio-oppimisen hyötyjä

  • Simulaatio on turvallinen oppimistilanne, joka vahvistaa osaamista ja rohkaisee opiskelijaa
  • Simulaatiot voidaan tallentaa – tilanteen käyminen uudelleen läpi keskustellen vahvistaa oppimista
  • Simulaatio-oppimisella voidaan mallintaa suoraan oikean potilaan hoitamista
  • Hengenvaarallisia tilanteita kuten vakavasti vammautuneiden potilaiden hoitoa voidaan eettisesti ja turvallisesti harjoitella potilassimulaattorin avulla
  • Oppija oppii tunnistamaan henkeä uhkaavat tilanteet kuten esimeriksi kotihoidossa olevan ikääntyneen henkilön flimmerin

Simulaatiot palvelevat myös työelämän ammattilaisia

Simulaatiot ovat työpaikoille ja koulutuksenjärjestäjille arvokkaita hankintoja. STEP-koulutuksessakin etsitään uusia yhteistyömalleja esimerkiksi täydennyskoulutukseen. Sote-alan työntekijät alueiden työpaikoilta voivat käydä kampuksilla tutustumassa potilassimulaattoreihin. 

STEP-koulutus hyödyntää simulaatioita myös ammattitutkinnoissa ja korttikoulutuksissa, joita tarjotaan alueen työnantajille.

Laerdalin simulaatiot ja harjoittelunuket

Simulaatiokoulutus syventää oppimista, auttaa osaamisen ylläpitämisessä ja opettaa päätöksentekokykyä ja tiimityöskentelyn taitoja. Realistinen harjoittelu parantaa potilasturvallisuutta ja on keskeinen osa hoitotyön taitojen oppimisessa.

Laerdalin potilassimulaattorit, simulaatiot ja harjoittelunuket on suunniteltu erilaisten potilaiden hoidon harjoitteluun.

Laerdalin simulaationuket eli esimerkiksi Anne-nuket ovat monissa oppilaitoksissa tuttuja.

Kuvista kiitos: STEP-koulutus ja Laerdal Medical

Laerdal Medical potilassimulaattori